קורס משגיחי כשרות

הבה נעשה סדר בכל מה שנוגע לקורס כשרות. לפני שנרשמים לקורס, כדאי לבדוק את היתרונות והחסרונות הכרוכים בכך. ונתמקד ספציפית בכל הנוגע לקורס כשרות בכדי להיות משגיחי כשרות.

נתמקד בנושאים שלהלן.

  • מה זה אומר להיות משגיח כשרות?
  • מי יכול להיות משגיח כשרות?
  • מה צריך לעשות בכדי להיות משגיח כשרות?
  • מה לומדים בקורס כשרות?
  • מה משך הלימודים בקורס משגיחי כשרות?
  • מה אפשרויות התעסוקה לאחר מעבר בהצלחה של קורס כשרות?
  • כמה מרוויח משגיח כשרות?
  • למי מתאים לעבוד כמשגיח כשרות?
  • איך לבחור את המכון שמתאים לי בשביל ללמוד את קורס משגיח כשרות?

משגיח כשרות – מה זה אומר?

נתחיל מההתחלה. מה זה אומר להיות משגיח כשרות.

משגיח כשרות הוא מי שאחראי לפקח על ההליך של ייצור והכנת המזון מבחינה הלכתית.

זה כולל פיקוח של פרמטרים רבים. זה בעיקר סביב נושא של כשרות, אך גם בהיבטים נוספים כמו שמירת שבת בהליך הייצור.

המשגיח כשרות מפקח שהאוכל שאותו מוכרים או מגישים לאכול הוא כשר. על פי החוק הקיים, רק הרבנות מוסמכת לתת תעודת כשרות ולקבוע שהאוכל בעסק הוא כשר. זה יכול להיות בחנות, במסעדה או בבית מלון. כל הבדצי"ם למיניהם נתלים על הכשרות של הרבנות תוך פיקוח נוסף (ובדרך כלל אף מחמיר יותר ביחס לפיקוח הכשרות של הרבנות).

למעשה, על פיו של המשגיח כשרות ישק דבר. הוא יחליט האם לתת כשרות או שיש פגמים משמעותיים בכשרות ואז הוא יפעל להסרת הכשרות על העסק.

אגב, הסיבה למשל שמשגיח כשרות מפקח גם על שמירת שבת בהיבטים מסוימים הנוגעים לאוכל היא מפני שעל פי ההלכה ישנה בעיה ליהנות מחילול שבת. לכן, ככל וייצרו את האוכל במהלך השבת תוך חילול שבת, הרי שהאוכל עשוי להיות אסור לאכילה על פי ההלכה. במקרים כאלה על משגיח הכשרות לפקח ולהתריע מפני הליקויים הללו.

רוצה להיות משגיח כשרות?

לא כל אחד יכול להיות משגיח כשרות.

התפקיד הזה דורש עמידה בפרמטרים רבים. שכן, זה מקצוע בעל אחריות רבה מאוד.

פרמטרים בסיסיים הנדרשים ממשגיח כשרות:

  1. אופי אחראי ולא מעגל פינות. מכיוון שמשגיח כשרות אחראי על הפיקוח על כל כך הרבה דברים ובעצם על רוב משק המזון, לכן הוא צריך להיות אדם מאוד אחראי וכזה שאפשר לסמוך עליו. הוא צריך לנהוג באחריות ובשיקול דעת ולשים לב לכלל הפרטים, כולל אלה הקטנים והפעוטים יחסית. בנוסף, עליו להיות אדם שאינו מעגל פינות, אלא עקבי. וזאת, בכדי לאתר את הליקויים שלא תמיד בולטים וניכרים לעיני כול. לעתים רק עין מקצועית תוכל להבחין באותם ליקויים. לכן, על משגיח הכשרות להיות בעל אופי המתאים לכך.
  2. להיות אדם ירא שמים. המוני אנשים מסתמכים על המשגיח כשרות ועל גוף הכשרות. לכן, הם אוכלים את האוכל הזה דווקא, תוך הסתמכות מלאה על הפיקוח ההדוק. לכן, המשגיח כשרות צריך להיות אדם ירא שמים שיהיה חשוב לו להקפיד על הכשרות ועל ההלכה. זאת, בשל העובדה שככל שהמשגיח אינו מקפיד באופן הדוק על ההלכה, יש חשש שהמשגיח יזלזל גם בפיקוח על הכשרות כי הוא לא יראה בכך חשיבות.
  3. לקבל הכשרה מקצועית מקיפה. גם אם האדם הוא בעל האופי המתאים ובעל יראת שמים מובהקת, זה לא יעזור לו אם הוא לא יקבל את סט הכלים המתאים והנאות. זה אומר כמובן לעבור קורס כשרות מקיף. וכן לעבור בהצלחה את מבחן ההסמכה. ועל כך נפרט להלן.

מה צריך לעשות בכדי להיות משגיח כשרות?

על מנת להיות משגיח כשרות, על המועמד לעמוד ב 3 הפרמטרים המנויים לעיל. עליו להיות בעל אופי המתאים לעבודה מסוג זה. וכן להיות אדם ירא שמים המקפיד על קיום ההלכה. בנוסף, עליו לעבור בהצלחה את קורס הכשרות ולעמוד בהצלחה במבחן העוסק בנושאים המצויים בעבודתו של משגיח הכשרות.

בנוסף, בעבר היו משגיחי כשרות שלמדו מלמעלה את חומרי הלימוד. לאחר מכן, הם נבחנו אצל רב מקומי שאחראי על גוף כשרות של בד"צ. ואז הם התקבלו באופן מיידי לעבודה באותו בד"צ.

כיום, המצב כבר אינו כך.

לא רק שמי שרוצה לעבוד ברבנות צריך לעבור בהצלחה את המבחן של הרבנות. אלא גם מי שרוצה לעבוד בגופי כשרות אחרים כמו בדצי"ם למיניהם, עליו לעבור בהצלחה את המבחן ברבנות. וזאת, מפני שהבדצי"ם הפנימו שמשגיח כשרות צריך להיות בעל ידע מתאים ולאחר שעבר הכשרה רצינית ויסודית בתחום. לכן, הם כבר לא מקבלים לידיהם מועמדים אשר לא עברו את כברת הדרך של מבחן ברבנות. אם כי, לאחר המבחן ברבנות יש בדצי"ם שרוצים שיעברו אצלם ראיון אישי ובחינה קצרה בכדי לוודא בעצמם שהמועמד אכן בקיא בחומר ועל מנת לתהות על קנקנו של המועמד ולוודא שהוא בעל האופי המתאים. אך לאחר שהמועמד כבר עבר את בחינת הרבנות, הרי שבחינה זו הינה קלילה וקל לעבור אותה.

קורס כשרות – מה לומדים?

במסגרת קורס כשרות תלמדו חומרים רבים הקשורים לעבודתו של משגיח הכשרות.

בין הנושאים הנלמדים במסגרת הקורס:

  • טבילת כלים
  • כשרות בעלי חיים
  • שחיטה
  • חלב ופת עכו"ם
  • יין נסך
  • הליך ייצור המזון כולל בטכנולוגיות הכי חדשניות
  • האתגרים הקיימים בייצור מזון בחו"ל
  • הלכות שבת הקשורות לענף הכשרות
  • הכשרה לפסח
  • מושגים מרתקים מעולם הכשרות
  • נהלי הכשרות של הרבנות הראשית לישראל
  • עוד נושאים הלכתיים ופרקטיים שמשגיח הכשרות פוגש בעבודתו

קורס משגיחי כשרות – משך זמן הלימודים

ישנם מסלולים שונים של קורסי כשרות. ישנם קורסים קצרים וממוקדים. זה מתאים במיוחד לאנשים שיכולים להקדיש את מרבית יומם בכדי ללמוד לקראת המבחן ברבנות. לעומת זאת, ישנם קורסים המתאימים יותר לאנשים עובדים ולאנשים שאינם יכולים להקדיש ללימוד הכשרות את מרבית היום. אנשים אלה לומדים במסגרת קורס ממושך יותר.

משך הזמן הממוצע ללימודי קורס כשרות הינו בין 3 חודשים ועד ל 8 חודשים. זה תלוי בסגנון הקורס. כאשר לכל אחד מתאים סוג אחר של מבנה קורס.

מבחני משגיח כשרות – מתי הם מתקיימים, וכיצד?

המבחנים על מנת להיות משגיחי כשרות הינם תחת האחריות של הרבנות הראשית לישראל.

המבחנים מתקיימים ב 3 מועדים בשנה.

  • בחודש תשרי.
  • בחודש ניסן.
  • בחודש אב.

כמובן שיכולה להיות סטייה במועד המדויק של המבחן. לכן, יש לוודא את המועד המדויק של המבחן שבו תרצו לגשת.

המבנה של המבחן מחולק ל 3 חלקים שונים.

  1. מבחן אל מושגים בכשרות.
  2. מבחן על החומר ההלכתי.
  3. מבחן על נהלי הכשרות של הרבנות הראשית לישראל.

החלקים הקשים יחסית הם החלק של החומר ההלכתי והחלק של נהלי הכשרות של הרבנות. לעומת זאת, החלק של המושגים בכשרות הוא החלק הקל יחסית (אך גם מתגמל בציון נמוך יותר משאר החלקים).

כמו כן, על מנת להירשם למבחן, עליכם לספק המלצה ואותה עליכם להגיש לרבנות. חלק מהמכונים שמכשירים את משגיחי הכשרות, מעניקים את ההמלצה. שכן, ללא ההמלצה מטעם רב מוכר לא תוכלו אפילו לגשת לבחינה ברבנות.

אפשרויות התעסוקה כמשגיח כשרות

אחד היתרונות המרכזיים של משגיח כשרות זה האפשרות המאוד גמישה של משגיח הכשרות לבחור את סוג והיקף העבודה שלו.

למעשה, יש בתחום זה מגוון כה רחב של מנעד אפשרויות לעבודה ולפרנסה בתחום.

יש כאלה שעובדים כמשגיחי כשרות במשרה מלאה. מבוקר עד ערב הם עובדים בתחום.

לעומת זאת, יש כאלה שמסיבות שונות מעדיפים שלא לעבוד במשרה מלאה. אלה עובדים כמשגיחי כשרות במשך חצי משרה. בחצי היום האחר הם יכולים ללמוד בכולל או לעבוד בעוד עבודה או לעסוק בכל מה שהם רק בוחרים.

ישנם אף כאלה שלא רוצים לעבוד בתחום הזה באופן יום יומי. הם למעשה עובדים בתחום הזה בתקופות מסוימות. כך למשל, בתקופה שלפני פסח הם עובדים על פיקוח ההכשרה לפסח או במאפיות מצות וכדומה. או למשל, עובדים בסופי שבוע ובשבתות בבתי מלון ומשגיחים על הכשרות בזמנים מוגדרים אלה.

העבודה בתחום הזה הינה גמישה מאוד ויכולה להתאים לכל אחד. כל אחד לפי צרכיו ולפי המאפיינים הייחודיים שלו.

משגיח כשרות – צריך לריב עם העסק?

ישנה סטיגמה של אנשים שאינם עובדים בתחום הכשרות. הם חושבים שתפקידו של משגיח הכשרות הוא לריב עם בעל העסק ולהתווכח איתו על הכשרות ועל הנהלים וכדומה.

יש היגיון בקביעת הסטיגמה. זה יכול להיראות מהצד כאילו שיש שני צדדים הנמצאים משני צידי המתרס. צד אחד שהוא העסק רוצה לעשות כרצונו באין מפריע ורק להשיג כמה שיותר רווחים מבלי שיפריעו לו. מהצד השני המשגיח הכשרות ששם "ברקסים" לעסק. הוא מגביל ומעורר שאלות שונות ולא נותן לעסק לעבוד כפי שהמנהל היה כנראה רוצה.

אך גם במקרה זה (כמו גם במקרים רבים אחרים) הקשר בין הסטיגמה למציאות קלוש ואינו קיים באמת. המשגיח כשרות לא צריך לריב עם בעל העסק. יתרה מזאת, משגיח הכשרות ובעל העסק אינם נמצאים בין שני המתרס.

בעל העסק רוצה להצליח ושהעסק שלו ישגשג ויצליח. הוא הגיע למסקנה שהכשרות תעזור לו לדחוף את העסק. הסיבה שהוא הגיע למסקנה הזו היא מפני שהוא מעריך שחלק גדול ואף הרוב המכריע של הלקוחות שלו הינם שומרי כשרות. אגב, זה לא אומר שהם דתיים, אך בהחלט שומרים על כשרות. לכן, הוא הבין שאם לא תהיה לו תעודת כשרות הם לא יקנו אצלו. זה הביא את בעל העסק להבנה שהוא חייב תעודת כשרות בכדי שהעסק יצליח וימשוך לקוחות.

במצב הזה בעל העסק לא רוצה לריב עם משגיח הכשרות. יש לו אינטרס רב בגוף הכשרות ושהמשגיח יהיה מרוצה ושהכול יתנהל על מי מנוחות. אמנם זה מגביל אותו במובנים מסוימים, אך האינטרס שלו למשיכת הלקוחות גובר על יתר השיקולים. הרי אם בעל העסק לא היה רוצה את גוף הכשרות, הוא פשוט לא היה פונה לקבל תעודת כשרות…

זו הסיבה שמשגיח כשרות לא צריך לריב עם בעל העסק שעליו הוא מפקח. להיפך. עליו להסביר לבעל העסק מה הוא מצפה ממנו ומהעסק. הוא כבר יראה שבכמעט כל המקרים הוא יקבל אוזן קשבת ורצון למצוא חן בעיני גוף הכשרות בכלל והמשגיח הספציפי בפרט.

כמה מרוויח משגיח כשרות?

כמובן שהתשובה לכך תלויה מאוד מה ההיקף של העבודה של משגיח כשרות.

ברור לכול שלא דומה משגיח כשרות שעובד בתחום במשרה מלאה מבוקר עד ערב למשגיח כשרות שעובד בכך רק מספר מצומצם של שעות ביום.

הסטנדרט למשגיח כשרות שעובד מספר ממוצע של שעות זה משכורת של כ 10,000 ש"ח. זה שכר מאוד מכובד, ובטח ביחס להיקף ההכשרה הקצר מאוד באופן יחסי. ישנם משגיחי כשרות שעובדים בכך מהצד וישנם כאלה שזה מקור הפרנסה העיקרי שלהם. חלקם אף משלבים מקצועות נוספים יחד עם העבודה שלהם בתחום הכשרות.

תחום הכשרות מכניס ללא ספק משכורת מכובדת מאוד. העבודה אינה קשה יחסית. כך שכמשגיח כשרות יש פוטנציאל לשכר מכובד ויפה מאוד.

למי מתאים לעבוד כמשגיח כשרות?

כפי שמפורט לעיל, לא לכל אחד התחום הזה מתאים. לכן, מעבר להתייחסות על השכר הגבוה יש לבחון את מידת ההתאמה למקצוע הזה.

אם אתה בן אדם אחראי וירא שמים וכזה שמוכן להקדיש זמן קצר בשביל למידת מקצוע רווחי לטווח הבינוני והארוך, הרי שתחום משגיח הכשרות מתאים לך. מומלץ ללמוד את תחום הכשרות באופן מסודר. לעבור בהצלחה בעזרת השם את הבחינות. ואז להתחיל לעסוק בתחום כמשגיח כשרות מן המניין.

היכן ללמוד קורס משגיח כשרות?

ישנם מכונים רבים המכשירים את משגיחי הכשרות העתידיים. להלן נביא מספר טיפים בכדי שתוכלו לבחור את המכון הכי מתאים וטוב בשבילכם ללימוד קורס משגיחי כשרות.

  • מה סגנון הלמידה שהכי מתאים לכם. לכל אחד מתאים סגנון למידה אחר. כמו כן, לכל קורס יש את המאפיינים הייחודיים שלו וההמלצה כיצד ללמוד אותו. בשל העובדה שקורס הכשרות הוא דינמי וקצר יחסית, מומלץ ללמוד אותו באופן עצמאי תוך מעקב של מרצי הקורס. כלומר, תקבלו סרטונים מהמכון בליווי חוברות למידה. כמובן שחשוב לוודא שתוכלו לפנות למרצה הקורס לכל שאלה ופנייה ולקבלת מידע.
  • איזה חומרי למידה יש למכון. החומר הלימודי אינו קשה ככל שהוא מונגש בצורה טובה. אך ככך ולא ינגישו את החומר באופן מסביר פנים, החומר הוא מורכב ודי מסובך. לכן, חשוב לוודא מה הסגנון של חוברות הקורס. וזאת, בכדי לוודא שהם ערוכות בצורה פשוטה וברורה על מנת שתוכלו ללמוד את הקורס באופן קולח וזורם.
  • מי הם מרצי הקורס. יש לשים לב שהמרצים עומדים בשני פרמטרים מרכזיים. ראשית, עליהם לעסוק בתחום ולהיות בעלי ניסיון של כמה שנים לכל הפחות. יש המון מה ללמוד מניסיונם של אחרים, ובמיוחד בתחום כזה שכאמור לעיל דורש עיניים חדות ובקיאות מעשית ופרקטית. שנית, על המרצים להיות סבלניים ולדעת כיצד להנגיש את החומר ולהסביר אותו בצורה טובה. במיוחד שחלק גדול מהתלמידים לא מכירים את המושגים של ענף הכשרות. לכן, על המרצה להיות לא רק איש מקצוע מנוסה, אלא גם מתאים להסברה טובה ובהירה של החומר.
  • מה הסיוע שהמכון מעניק לבוגרים שלו. לא חכמה רק לסיים את הקורס בהצלחה תוך מעבר של הבחינה. חשוב שהמכון יעניק לכם ליווי מקצועי לכל התלבטות בהמשך הדרך. זה חשוב לכל הפחות לתחילת הדרך. שם צפויות להיות לכם דילמות שונות והתלבטויות שלא תדעו כיצד לנהוג. חשוב שהמכון יצמיד לכם אדם בעל ניסיון של שנים רבות בתחום על מנת שידריך את הבוגרים בתחילת דרכם המקצועית בתחום כמשגיחי כשרות.

קורס משגיחי כשרות במכון הארצי ללימוד מקצועות תורניים

במכון הארצי ללימוד מקצועות תורניים יש מגוון רחב של קורסים תורניים. בין הקורסים שהמכון מצטיין בהם הוא קורס משגיחי כשרות. הוא המכון המוביל בארץ בהכשרת והסמכת משגיחי כשרות. וזאת, בזכות שיטתו הייחודית.

חומרי הלמידה במכון הארצי מתאימים לכל אדם, כפשוטו. ימצאו בו עניין גם אנשים תלמידי חכמים אשר תורתם אומנותם אשר ייהנו ללמוד את החומר באופן מסודר ונהיר. יגלו בה עניין גם אנשים שאינם מחובשי ספסלי בית המדרש באופן יומיומי. הם ייהנו ללמוד את החומר לבחינה באופן ברור ותמציתי ובצורה בהירה ומסודרת ומסוכמת לפי נושאים.

בזכות חומרי הלמידה הייחודיים הקיימים במכון הארצי ללימוד מקצועות תורניים, ניתן לומר שכל מי שנמנה על תלמידי המכון ולומד במתכונת אותה מתווה המכון עובר בהצלחה את הבחינה. ואכן, יעידו על כך הבוגרים הרבים של המכון הארצי שעברו בהצטיינות את המבחן ברבנות ועושים חייל בעבודתם כמשגיחי כשרות מצליחים.

כל המרצים במכון הארצי נבחרו בקפידה תוך שנבחרו רק המנוסים ביותר בעלי ניסיון של למעלה מעשור בתחום הכשרות ולאחר שהוכיחו את כושר ההסברה הנפלא שלהם. בנוסף, המכון מלווה את בוגריו עד שהם עומדים על רגליהם המקצועיות באופן יציב ועצמאי. וזאת, בליווי של המובילים והנודעים ביותר של תחום הכשרות.

לכן, אם אתם רוצים לעסוק בתחום הכשרות וחשוב לכם לוודא שתצליחו לצלוח את המסלול, מומלץ להירשם לקורס במכון מסודר ויציב שעושה זאת כבר שנים רבות במקצועיות ובמסירות אין קץ. בדיוק בשביל זה יש לכם את המכון הארצי ללימוד מקצועות תורניים.

השאירו פרטים בטופס
קורסים נוספים